RBK-brødet i ny drakt til seriestart

Hver gang det selges et RBK-brød hos Coop går det penger tilbake til trøndersk breddefotball. Før seriestart kommer brødet i ny drakt, og denne gangen rettes blikket både mot fortid, nåtid og fremtid. Nå skal nemlig Roar Strand, Per Ciljan Skjelbred og Edvard Tagseth pryde brødhyllene.

Annonse:

De siste årene har RBK og Coop delt ut store summer til trøndersk breddefotball, penger som kommer fra salg av det svært populære RBK-brødet.

- Vi i Coop og RBK er opptatt av at trøndersk breddefotball skal være en arena der utvikling, integrering og likestilling står i fokus. Sammen har vi valgt å bidra med midler for at breddeklubbene skal kunne sette fokus på dette, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge.

(Saken fortsetter etter videoen)


Solgt over 3 millioner

Brødet er et av de mest populære i trønderske Coop-butikker.

- Det er faktisk solgt over 3 millioner RBK-brød siden Coop lanserte det i 2016. Det er artig at vi kan få Roar Strand, Per Ciljan Skjelbred og Edvard Tagseth sammen på brødposen, tre gutter som har tatt veien fra trønderske breddeklubber og hele veien til toppfotballen, sier Skei.

Hvert brød gir 1 kr tilbake til samfunnet

RBK-brødet er en viktig brikke i samarbeidet mellom Coop og RBK, og finansierer et fond for regional talentutvikling. Hver gang det selges et brød i butikken går én krone til dette fondet. Hvert år deles det ut midler ut til utvalgte tiltak innen breddefotballen. I 2020 var det fokus på klubbenes arbeid med å inkludere alle i aktiviteter, uavhengig av økonomi, kjønn og etnisitet.

- Det er viktig for både Coop og RBK å engasjere seg lokalt, og gi klubbene støtte til det gode arbeidet de gjør. Vi er svært opptatt av at fotballen er for alle, med like muligheter uavhengig av hvem og hvor du er, sier Torbjørn Skei.

- Vårt verdisyn er likt Coops her. I RBK har vi alltid fokus på samfunnsansvar, og å gi noe tilbake til breddefotballen, sier Tove Moe Dyrhaug, daglig leder i RBK.

Annonse fra Eliteserien: